Jednym z głównych sygnałów rankingowych dla strony internetowej jest jej responsywność. Jeśli odwiedzający nie może łatwo korzystać z witryny na swoich urządzeniach mobilnych, będzie ona wyświetlana na niskiej pozycji w SERP-ach. Responsywność pomaga zapewnić, że odwiedzający pozostaną na Twojej stronie przez dłuższy czas. Co więcej, responsywne strony pozwalają odwiedzającym na klikanie w treści, które ich interesują. Witryna responsywna jest przyjazna dla użytkownika i charakteryzuje się dużą szybkością działania stron.
Kolejną ważną zaletą responsywnej strony internetowej jest łatwość zarządzania nią. Szczególnie dla tych, którzy nie mają dużego doświadczenia w tworzeniu stron internetowych, responsywność strony pozwala właścicielom firm zaoszczędzić cenny czas i skupić się na innych, ważniejszych kwestiach. Dzięki temu responsywną stroną internetową może z łatwością zarządzać i aktualizować każdy, bez żadnego szkolenia. Co więcej, jest ona wysoce konfigurowalna, co oznacza, że jej wygląd jest całkowicie elastyczny. Jeśli chcesz, aby Twoi użytkownicy mieli pozytywne doświadczenia, musisz zaprojektować stronę internetową, która pozwoli im na łatwą nawigację na urządzeniach mobilnych.
Po drugie, strona responsywna jest łatwiejsza w utrzymaniu i przyjazna dla wyszukiwarek. Różne strony internetowe mają różne układy i wymagają różnych zespołów programistów. Zarządzanie kilkoma witrynami jest kosztowne i czasochłonne. Natomiast pojedyncza strona responsywna będzie wymagała mniej czynności konserwacyjnych, co pozwoli zespołowi programistów skupić się na innych projektach. I wreszcie, co nie mniej ważne, responsywna strona internetowa jest łatwa w nawigacji i działa dobrze na wszystkich urządzeniach. Responsywna strona internetowa nie tylko zwiększy ruch na Twojej stronie i sprzedaż, ale także sprawi, że Twoi klienci będą zadowoleni.
Ponadto responsywna strona internetowa będzie łatwa w nawigacji i obsłudze na każdym urządzeniu mobilnym. Płynne siatki, elastyczne obrazy i uniwersalna typografia to podstawowe elementy responsywnej strony internetowej. Podstawą responsywnej strony internetowej jest jej zdolność do reagowania na rozmiary ekranu i przenoszenia treści na różne urządzenia. Dzięki temu może ona działać na każdym urządzeniu, zarówno na tablecie, jak i na smartfonie. Na przykład telefon komórkowy może być mniejszy niż komputer stacjonarny.
Responsywne strony internetowe mają większe szanse na zaangażowanie użytkowników i dotarcie do jak najszerszej grupy odbiorców. Ponieważ ponad połowa internautów korzysta obecnie z urządzeń mobilnych, strony internetowe powinny rozważyć projektowanie responsywne, aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Konsumenci oczekują, że wszystko będzie działać na wyciągnięcie ręki, a responsywne strony internetowe są najlepszym sposobem, aby to osiągnąć. Projektując stronę responsywną, projektanci i programiści będą w stanie dopasować ją do każdego urządzenia. Poza maksymalizacją zasięgu strony, responsywność pozwala również na szybsze ładowanie się strony i przykuwające uwagę projekty.
Responsywność strony internetowej można sprawdzić za pomocą kodu CSS i HTML. Te dwa języki potrafią automatycznie dostosowywać się do rozdzielczości ekranu i dopasowywać obrazy do szerokości urządzenia. Aby strona była responsywna, należy określić jej szerokość w kodzie CSS. Użycie właściwości CSS max-width do ograniczenia rozmiaru i szerokości strony pomoże uniknąć błędów w proporcjach.
Kolejnym ważnym elementem responsywnej strony internetowej są przyciski. Choć nie zawsze są widoczną częścią interfejsu, przyciski często stanowią o ostatecznym sukcesie lub porażce strony. Jest to szczególnie ważne w przypadku stron eCommerce, gdzie użytkownik musi nacisnąć przycisk, aby sfinalizować swój zakup. Dlatego też przyciski muszą być duże i łatwo dostępne dla użytkowników. Jednak pomimo znaczenia nawigacji i responsywności strony, przyciski powinny być na tyle duże, aby użytkownicy telefonów komórkowych mogli je łatwo kliknąć.
Najprostszym sposobem na sprawdzenie responsywności strony internetowej jest zmiana rozmiaru okna przeglądarki. Strona responsywna dostosowuje się do rozmiaru ekranu i wyświetla swoją zawartość w najbardziej odpowiedni sposób. Jedynym wyjątkiem jest Amazon, który nie zmienia swojej zawartości, ale umożliwia przewijanie w poziomie. W adresie URL szukaj słów kluczowych, takich jak "responsive" lub "@media". Te słowa powiedzą Ci, czy strona jest responsywna, czy nie. Jeśli jest responsywna, łatwiej jest ją zoptymalizować pod kątem urządzeń mobilnych.
Dropbox to kolejny popularny przykład responsywnej strony internetowej. W swojej płynnej siatce pobawili się oni schematami kolorów, dzięki czemu ich witryna jest estetyczna zarówno dla użytkowników mobilnych, jak i stacjonarnych. Strona jest również zoptymalizowana pod kątem szybkiego ładowania i jest łatwa w nawigacji. Shopify oferuje ujednolicone doświadczenie na wszystkich urządzeniach. Przycisk call-to-action znajduje się w innym miejscu na komputerze stacjonarnym i urządzeniach mobilnych, ale w tym samym miejscu na tablecie. Co więcej, responsywny design sprawia, że strona ładuje się w 5 sekund.
Inną ważną cechą stron responsywnych jest to, że dostosowują się one do rozmiaru ekranu użytkownika. Użytkownicy mogą wyświetlać treść i projekt w najbardziej odpowiedni sposób na każdym urządzeniu. Układ i wygląd responsywnej strony internetowej powinien być dopasowany do wielkości ekranu użytkownika. Dzięki temu są one łatwo dostępne i zapewniają takie same wrażenia jak na komputerach stacjonarnych. Użytkownicy nie będą musieli ręcznie zmieniać rozmiaru strony, aby dopasować ją do swojego ekranu. Oznacza to, że witryna będzie kompatybilna z wszystkimi urządzeniami.